به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، عبدالجبار کاکایی با بیان اینکه آثار ارسالی به جشنواره را از لحاظ فنی بررسی کرده است، گفت: آثار ارسالی به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات، میتوانستند از نظر کیفیت در سطح قابل قبولتری ارائه شوند.
وی با بیان اینکه دو جلد از کتابهای ارسالی به جشنواره توجه تیم داوری را به خود جلب کرده بود، گفت: باقی آثار ارسالی محققانه نوشته نشده و بیشتر در قالب یادداشتنویسی و مقالهنویسی ارائه شده است. کار پژوهشی عمدهای که به صورت آکادمیک و جدی وجود داشته باشد، در میان آثار توجه داوران را به خود جلب نکرد.
کاکایی درخصوص شاخصهای داوری بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر آثار ارسالی با موضوع پژوهش ارائه شده بود، اعتبار منابع و ماخذ ملاک اصلی انتخاب داوران بود.
این نویسنده و شاعر با بیان این مطلب که شکل، دستهبندی موضوعات، نوع رفتار علمی مولف، قلم مولف، نگاه و خلاقیت تمام عناصری هستند که میتوانند یک اثر پژوهشی را برجسته نمایند، گفت: این عناصر ملاک انتخاب اثر بهتر در داوری آثار ارسالی به جشنواره است.
کاکایی با اشاره به اینکه در داوری آثار اختلاف سلیقههایی هم وجود دارد، گفت: خوشبختانه نظرهای همه داوران به هم نزدیک بود و با توجه به روشهای دانشگاهی، داوران آثار را ارزیابی کردند و در حوزه پژوهش، آثار برتر با قاطعیت داوران انتخاب شد.
داور بخش شعر نو، تدوینی و پژوهشی برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات را تأثیرگذار دانست و گفت: جشنواره آثار و تولیدات ثمره فعالیت یکساله مراکز فرهنگی و هنری استانهاست منوط بر اینکه اغلب استعدادها را جذب کنند و سیاستهای آنها مختص به موضوع واحدی نباشد.
وی با اشاره به این مسئله که در همه زمینهها نیاز به کار پژوهشی است، ادامه داد: حوزه هنری خود را تنها به یک مقوله محدود نکند و تنها یک ماموریت را به پیش نبرد. چراکه نباید پژوهشها صرفا در زمینه ادبیات انقلاب باشد و باید موضوعات دیگر هم در نظر گرفته شوند.
این نویسنده و شاعر اشاره کرد: بعضی آثار ارسالی به جشنواره از نظر موضوعی با سیاستهای جشنواره متفاوت بود؛ اما در بررسی آثار نظر داوران را به خود جلب کرد. امیدواریم این امر ملاکی برای تغییر سیاست حوزه هنری و گسترده کردن ماموریت و خدمت به هنر و فرهنگ و ادبیات کشور باشد.
کاکایی با بیان اینکه سبک و شیوههای متفاوتی در شعر دنبال میشود، گفت: در اغلب این شیوهها موضوع برجسته، درگیرشدن با زبان و کلمه و صورت است. به این معنا که عناصر محتوایی، اندیشه، فکر و مضمون به سمت صورت و شکل و فرم میرود.
وی ادامه داد: قدمهای خوبی به سمت اصلاح صورت، ساختار، شکل و فرم شعر برداشته شد. اما اینکه شاهد یک اثر خاص یا ویژه در آثار ارسالی به جشنواره باشیم و اثر شکوهمندی خلق شده باشد، در این آثار مشاهده نمیشود.
کاکایی در پایان به ظرفیتهای حوزه هنری اشاره کرد و افزود: حوزه هنری امکانات خوبی در سراسر کشور دارد و میتواند چتر حمایت خود را بر سر پژوهشهای ادبی و نقد آثار شاعران دیگر بگستراند و به تمام جنبههای پژوهش توجه کند، تا میتواند باری از دوش فرهنگ و هنر بردارد، با شناسایی استعدادها در زمینه پژوهشی و دیگر عرصههای هنری به فکر رشد و تعالی فرهنگ باشد.